نحوه گرمایش گلخانه

۳ بازديد
اینکه بدانید گرمایش گلخانه به شما چه کمک می‌کند تا آب و هوای مناسبی را برای گیاهان خود در طول سال حفظ کنید. در حالی که محدوده دمایی مطلوب گلخانه به انواع گیاهان و روز یا شب بودن آن بستگی دارد٬ اکثر گیاهان دارای شاخ و برگ باید بین ۶۵ درجه فارنهایت و ۸۰ درجه فارنهایت بمانند.
بنابراین اکثر گلخانه‌های که برای فصل زمستان استفاده می‌شوند نیاز به نوعی گرما دارند و این گرما می‌تواند توسط خورشید یا زمین تامین شود. برق٬ نفت سفید و گاز طبیعی از دیگر منابع گرما برای گلخانه هستند.

گرمایش گلخانه به روش خورشیدی

گرمایش خورشیدی غیر فعال همان ایده پشت گلخانه است : نور خورشید به پنل های شفاف می تابد تا این پنل ها باعث گرمایش گلخانه شوند. با تمیز نگه داشتن پنل ها و با افزودن عایق٬ اثر گرمایش خورشیدی را حداکثر برسانید.

 

نکات منفی

نکات مثبت

رایگان

فقط در طول روز انرژی تولید می‌کند

بدون نصب

تحت تاثیر آب و هوای نامناسب

گرمای خورشیدی

گرمایش خورشیدی برای گلخانه‌ها از پنل‌های خورشیدی PV برای جمع‌آوری انرژی خورشید و تبدیل آن به برق استفاده می‌شود که پس از آن در باتری ها ذخیره می‌شود. برق ذخیره شده را می‌توان برای تامین برق بخاری گلخانه یا فن استفاده کرد. 

 

نکات مثبت

نکات منفی

قدرت رایگان

هزینه اولیه بالا

گرمای قابل اعتماد

بهترین برای مناطق آفتابی تر

سیستم گرمایشی گلخانه

گرمایش گلخانه از طریق زمین

در این سیستم گرمایشی گلخانه٬ لوله ها در فاصله‌ای معین زیر زمین دفن می‌شوند که حرارت را به گلخانه وارد می‌کنند. لوله‌ها با هوا یا مایعی مثل پروپیلن گلیکول یا متیل الکل پر می‌شوند. این سیستم حتی می‌توانند به صورت معکوس کار کنند. تا در تابستان هوای سرد را به گلخانه وارد کنند.

 

نکات مثبت

نکات منفی

تولید گرمای رایگان

حفاری مورد نیاز است

تعمیر و نگهداری کم

هزینه اولیه بالا

گرمایش مادون قرمز

بخاری های مادون قرمز از منابع تابشی مادون قرمز (IR) برای انتقال گرما به اجسام فیزیکی در گلخانه استفاده می‌شود. این سیستم به جای دمیدن هوا٬ اشیایی مثل میز ها را گرم می‌کنند.

گرمایش گلخانه به روش مادون قرمز می‌تواند تا ۳۰ درصد هزینه سوخت را کاهش می‌دهد. این سیستم ها بسیار مقرون به صرفه هستند. از لامپ‌های IR کم شدت استفاده کنید زیرا لامپ هایی که به انتهای طیف قرمز می‌رسند می‌توانند به گیاهان آسیب برسانند.

 

نکات مثبت

نکات منفی

انرژی کارآمد

ممکن است به گیاهان آسیب برساند

هوا را خشک نمی کند

 

بخاری های پر روغن

رادیاتور های قابل حمل پر از روغن که اغلب در خانه استفاده می شود نیز می توانند برای حفظ محدود دمایی یکنواخت در گلخانه استفاده شوند. بخاری های تابشی پر از روغن که با برق ۱۲۰ ولت نصب شده در گلخانه یا از طریق سیم از خانه تغذیه می‌شوند٬ به آرامی گرم می‌شوند اما مدت بیشتری گرم می‌مانند زیرا روغن گرما را جذب می کند و به تابش آن ادامه می دهد.

 

نکات مثبت

نکات منفی

راه اندازی آسان

حرارت آهسته

بی خطر

نیاز به برق دارد

گرمایش نفت سفید

بخاری های سفید قابل حمل از نفت سفید مایع برای ایجاد گرمای سریع در گلخانه ها در فواصل سرد یا برای استفاده اضطراری استفاده می کنند. بخاری های نفتی مورد استفاده در گلخانه ها باید دارای هواکش باشند.

استفاده از نفت سفید با درجه بالا برای جلوگیری از آسیب دی اکسید گوگرد به حیات گیاهی موجود در آن بسیار مهم است. روش های غیر از نفت سفید معمولا برای گرم کردن گلخانه ترجیح داده می‌شود.

 

نکات مثبت

نکات منفی

برق مورد نیاز است

داغ

برق کم هزینه

ممکن است به گیاهان آسیب برساند

گرمایش گاز

بخاری هایی که با گاز طبیعی کار می کنند می توانند برای تامین گرمای نیاز گلخانه استفاده شوند. واحد گرمایش معمولا در نزدیکی سقف آویزان می شوند تا بتوان آنها را هواگیری کرد. یک خط گاز کم فشار باید از طریق تراشه از خانه خارج شود.

 

نکات مثبت

نکات منفی

قابل اعتماد

نیاز به خط گاز مدفون

قدرت هزینه کمتر

نیاز به نصب حرفه‌ای دارد

 

نکات کاربردی برای گرم کردن گلخانه

  • کوزه‌های پلاستیکی سیاه پر از آب٬ آجر یا سایر وسایل ذخیره سازی انبوه حرارتی به تابش گرما در طول شب ادامه می‌دهند.
  • برای تولید گرما یک توده کمپوست در داخل گلخانه اضافه کنید.
  • گلخانه‌ای بسازید که نیمه پایین آن در زمین تعبیه شده است تا از کیفیت تنظیم دمای زمین بهره ببرید.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.