لوله پلی اتیلن چیست؟ | کاربرد لوله پلی اتیلن

۳ بازديد

لوله پلی اتیلن

کاربرد لوله ها در زندگی ما انسان قدمتی چند هزار ساله دارد. اولین سیستم لوله کشی مربوط می شود به زمان رم باستان. امروزه نیز لوله ها کاربرد های بسیاری در زندگی ما دارند. انتقال آب، گاز و فاضلاب از کاربرد های لوله ها می باشند. از قدیم استفاده از لوله های فلزی مرسوم بوده، اما با گذشت زمان استفاده از این لوله ها منسوخ شده و جایگاه خود را به لوله های پلی اتیلن داده اند. لوله های منعطف پلاستیکی که هم به صرفه تر هستند و هم دارای عمر مفید بیشتری می باشند.

لوله های پلی اتیلن که از مواد شیمیایی پلی اتیلن ساخته شده اند که به سرعت فراگیر شدند و مورد استقبال عموم به ویژه کشاورزان قرار گرفتند. سبکی، حمل و نقل آسان، بدون ضایعات و مقاومت بالای این لوله های پلاستیکی سبب شده است که لوله های فلزی جایگاه خود را از دست بدهند.

از اصلی ترین ویژگی های لوله های پلی اتیلن، مقاومت بالا در برابر نفوذ مواد شیمیایی به جریان داخل لوله می باشد. بر اساس تحقیقات انجام شده از سوی پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا، لوله های پلی اتیلن 15 برابر مقاومت بیشتری نسبت به لوله های فلزی از خود نشان می دهند.


لوله پلی اتیلن چیست؟ 

این لوله که با نام اختصاری PE نیز شناخته می شود تشکیل شده از پلیمریزاسیون اتیلن که به ‌روش اکستروژن تولید و در انواع مختلفی از جمله تک جداره، دوجداره، آبیاری، لوله PEX و لوله PE-RT ارائه می‌شود.

خاصیت ترموپلاستیک این لوله ها سبب شده است تا با ذوب کردن آن، تغییراتی در نوع شکل آن بتوانیم ایجاد کنیم. پس به نوعی لوله پلی اتیلن را می توان در گروه گرمانرم ها قرار داد.

لوله پلی اتیلن اصفهان از با کیفیت ترین لوله های موجود در بازار میباشد که می توانید از طریق وب سایت اصفهان پلاست آن را تهیه نمایید.



فرایند تولید لوله پلی اتیلن

در وهله نخست مواد اولیه وارد دستگاه اکسترودر می شود تا به صورت ذوب شده از طریق پیچ از دستگاه خارج شود. این مواد را قالب گیری کرده سپس با اهمال فشار، لوله شکل مورد نظر را به خود می گیرد. سپس از تنظیم کننده لوله را خارج می کنیم تا توسط جریان آب سرد، لوله را خنک کنیم. شایان ذکر است که در قطرهای باریک لوله پلی اتیلن، فرایند خنک کردن از طریق روش غرقابی صورت می پذیرد.


انواع لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن انواع مختلفی دارد که هر کدام ویژگی های خود را دارد. مدل های مختلف آن عبارتند از:

  1. لوله پلی اتیلن تک جداره: لوله های تک جداره که با نام لوله فشار قوی نیز شناخته می شود، کاربرد هایی در زمینه انتقال سیالات مجاز تحت فشار دارد. دلیل این که به این نوع لوله میگویند تک جداره این است که از یک لایه خارجی برای پوشانندگی آن استفاده شده است.
  2. لوله پلی اتیلن دوجداره: لوله های دو لایه ای که لایه ی درونی آن صاف و یکدست می باشد و لایه ی بیرونی آن که سطحی موجی دارد. این لوله های پلی اتیلن دوجداره به دو شکل مختلف ارائه می شود که عبارتند از: 
  • لوله کاروگیت: این لوله فشار داخلی ندارد و به عنوان یک مجرای زیرزمینی کاربرد دارد.
  • لوله اسپیرال: تفاوت این مدل با کاروگیت در روند تولیدشان می باشد. اتصال لوله اسپیرال به صورت جوش لب به لب است. همچنین مقاومت بیشتری نسبت به لوله کاروگیت دارد. جمع‌آوری فاضلاب‌های شهری، فاضلاب صنعتی و جاده‌سازی از دیگر موارد مصرف لوله‌های اسپیرال است.
  1. لوله PEX: این نوع لوله به پلی اتیلن شبکه ای شناخته می شود. بیشتر کاربرد این لوله پلی اتیلن در سیستم های آتش نشانی می باشد که این کارایی به دلیل مقاومت در برابر دما می باشد. همچنین طول عمر این لوله نسبت به لوله های تک جداره و دوجداره بیشتر است.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.