راهنمای شناخت کود کشاورزی

۶ بازديد

یک فرهنگ لغت کود را صرفاً به عنوان ماده ای که به خاک اضافه می شود تا حاصلخیزی آن را افزایش دهد تعریف می کند، اما به این سادگی نیست.


عناصر غذایی گیاهی عناصر یا ترکیباتی شیمیایی هستند که برای رشد گیاه ضروری هستند. مواد مغذی از منابع مختلفی می آیند. آنهایی که از هوا و آب تامین می شوند - کربن، هیدروژن و اکسیژن - چیزهایی هستند که ما نمی توانیم کنترل کنیم.


آنهایی که می توانیم کنترل کنیم در محصولاتی هستند که می خریم، مخلوط می کنیم یا می سازیم. اینها به عنوان مواد مغذی اصلی (کلان)، مینور و میکرو نامیده می شوند و با نمادهای عنصری آنها نشان داده می شوند.


مواد مغذی اصلی در کودها نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K) است.

مواد مغذی جزئی عبارتند از کلسیم (Ca)، منیزیم (Mg) و گوگرد (SO).

ریزمغذی ها عبارتند از: بور، مس، آهن، منگنز، روی، کلر و کبالت در مقادیر کم.

کودها به اشکال مختلف از به طور طبیعی در خاک تا محصولات تجاری یا ارگانیک، مایع و خشک و در فرمول های مختلف وجود دارند. همچنین می تواند شامل برخی از اشکال کمپوست باشد. هر ظرف «خریداری شده از فروشگاه» به شما می‌گوید که مواد تشکیل دهنده چیست، اما باید بدانید که هر کدام چه کاری انجام می‌دهند تا تصمیمی آگاهانه در مورد نیاز گیاهان بگیرید.


در دسترس بودن مواد مغذی موجود در خاک شما تا حدودی به pH، اندازه گیری اسیدیته یا قلیائیت بستگی دارد. اگر خیلی زیاد یا خیلی کم باشد، ممکن است مواد مغذی محبوس شده و در دسترس گیاهان نباشد.


یک آزمایش ساده pH خاک می تواند به شما بگوید که آیا برای چیزی که می خواهید رشد کنید درست است یا خیر. بین 6.2 و 6.8 برای سبزیجات ایده آل است اما برای رودودندرون یا زغال اخته مناسب نیست. محصولاتی برای اصلاح یا تنظیم pH یا بالا یا پایین در دسترس هستند.


برخی از مواد مغذی توسط باران های زمستانی شسته می شوند که ممکن است در اوایل بهار باعث کمبود شود. یک آزمایش کامل خاک پایه نقطه شروع خوبی برای دانستن آنچه ممکن است نیاز باشد اضافه کنید است.


بهترین راه برای تغذیه گیاهانتان ساختن خاک خوب است. خاک‌های سالم با میلیون ها میکروارگانیسم زنده است که به طرق مختلف مواد مغذی را در دسترس گیاهان قرار می دهند. افزودن مواد آلی بهترین راه برای تغذیه میکروارگانیسم ها و به نوبه خود تغذیه گیاهان شما است.


ماده آلی هر ماده‌هایی هستند که زمانی گیاه یا حیوان زنده بوده است. این شامل کمپوستی است که می توانید خودتان بخرید یا بسازید، و چیزهایی مانند کود حیوانی کمپوست شده، کود سبز و پنبه دانه، یونجه، پودر پر و استخوان، محصولات جانبی حیوانی، بریده چمن و برگ.


اگر پس از ساختن خاک سالم و کار در کمپوست خوب، باز هم متوجه شدید که گیاهان شما به خوبی رشد نمی کنند، یا اگر رنگ برگ ها مناسب به نظر نمی رسد، ممکن است کمبود مواد مغذی وجود داشته باشد. شما باید بتوانید مشکل گیاه خاص را از روی عکس های موجود در اینترنت تشخیص دهید. جستجو با استفاده از نام گیاه خاص مانند مرکبات، گوجه فرنگی یا رودودندرون مفید است.


اکثر گیاهان، چه زینتی و چه خوراکی، نیازهای غذایی بسیار خاصی دارند و اگر از کمبود رنج ببرند، رشد یا تولید مناسبی نخواهند داشت.


اینکه آیا از محصولات ارگانیک یا محصولات تجاری استفاده می کنید کاملاً به شما بستگی دارد. گیاهان اهمیتی نمی دهند که منبع مغذی چیست، فقط به مقدار ماده غذایی مورد نیاز آنها در دسترس است.


محصولات ارگانیک و مواد اصلاحی برای ساختن خاک خوب و تغذیه شبکه غذایی خاک، تعداد زیادی ارگانیسم که خاک سالم را تشکیل می دهند، بهتر است.


کودها به اشکال مختلفی فروخته می شوند و شما باید تفاوت های آنها را بدانید.

شما می‌توانید با خرید کود کشاورزی به گیاهان خود سود برسانید.

کودهای تجاری

این مواد مشتق شده مصنوعی ساخته می شوند یا استخراج می شوند و بسته به استفاده پیشنهادی از هر محصول در فرمول های مختلفی وجود دارند. بسیاری از ترکیبات N، P، K مانند 16-16-16، 5-10-10 یا 4-6-6 به عنوان مثال وجود دارد.

آنها به اشکال خشک، مایع یا آهسته رهش هستند. محصولات خشک یا مایع سریع عمل می کنند و به راحتی توسط باران شسته می شوند. محصولات آهسته رهش برای سواحل خیلی خوب نیستند، زیرا معمولاً برای رهاسازی در حدود 70 درجه ساخته می شوند. دمای خاک به ندرت در آنجا گرم می شود.

هر بسته باید به شما بگوید که آیا محصول دارای مواد مغذی جزئی است یا خیر. تمام مواد مغذی تجاری به صورت تک محصولی در دسترس هستند.

ترکیبات زیادی برای مصارف خاص مانند چمن، رودودندرون یا "غذا" سبزیجات ساخته شده است. برخی از مواد تشکیل دهنده تجاری از منابعی به دست می آیند که کمیاب می شوند.

بسته باید میزان استفاده از متراژ مربع را به شما بگوید.

کودهای آلی

کلمه "ارگانیک" فقط به چیزهایی اطلاق می شود که از گیاهان یا حیواناتی که یک بار زندگی می کردند به دست می آیند یا برداشت می شوند.

سایر مواد معدنی مانند فسفر، که می تواند از پودر استخوان، پتاسیم و مواد مغذی جزئی به دست آید، اضافه شده و برای استفاده در رشد ارگانیک تایید شده است. اینها اغلب به گونه ای تولید می شوند که به زمین آسیب نمی رسانند. آنها معمولاً مقادیر N، P، K کمتری نسبت به محصولات تجاری دارند.

انواع خشک کند عمل می کنند، با این حال گیاهان شما را در مدت زمان طولانی تری تغذیه می کنند.

همه محصولات ارگانیک به این صورت برچسب گذاری می شوند. تاییدیه ارگانیک از سوی آژانس نظارتی OMRI، موسسه بازبینی مواد آلی، که انطباق با استانداردها و شیوه های ارگانیک USDA را تایید می کند، دریافت می شود. نشان OMRI را روی تمام محصولاتی که از فروشگاه خریداری می‌شوند و ارگانیک هستند، مشاهده خواهید کرد.

کودهای مایع

اینها می توانند تجاری یا ارگانیک باشند و ممکن است دارای ارزش غذایی بالا یا پایین باشند. اینها بسیار سریع عمل می کنند و گیاهان را به سرعت تقویت می کنند.

آنها به ویژه زمانی مفید هستند که خاک سرد است زیرا محصولات ارگانیک خشک ممکن است تجزیه نشوند و تا زمانی که خاک گرم شود برای گیاهان مفید واقع شوند. این زمانی است که مایعات ارزش ویژه ای پیدا می کنند.

هنگامی که بذرها را شروع می کنید یا نهال ها را پرورش می دهید، مایعات نیز بهترین هستند. مایعات در اواسط فصل که گیاهان نیاز به تقویت دارند و حفر کود خشک بیشتر به سرعت کار نمی کند بسیار ارزشمند هستند.

کمپوست

برای اهداف ما کمپوست مواد آلی است که برای ایجاد یک محصول مفید برای افزودن مجدد به خاک فرآوری شده است. ارزش مواد مغذی می تواند به طور گسترده ای در کمپوست متفاوت باشد، بنابراین اگر می خواهید تجزیه و تحلیل مواد مغذی کمپوست خود را بدانید، باید کمپوست خود را توسط آزمایشگاه آنالیز کنید.

شما می توانید با استفاده از زباله های آشپزخانه یا زباله های حیاط خودتان درست کنید. از نظر تجاری از محصولات جنگلی، ذغال سنگ نارس، زغال سنگ، بقایای چوبی شهری و احتمالاً کود مرغی و حیوانی یا مواد مغذی اضافه شده ساخته می شود.

اگر محصول به طور کامل کمپوست نشده باشد، از نیتروژن (N) موجود در خاک برای ادامه تجزیه استفاده می کند.

معمولاً به صورت کیسه ای یا فله در دسترس است و به عنوان یک "نرم کننده خاک" یا پانسمان جانبی یک افزودنی فوق العاده ایجاد می کند.

وقتی نوبت به انتخاب کمپوست برای خرید می رسد، این همان جایی است که برای آن هزینه می کنید. هرچه کمپوست بهتر باشد، احتمالاً قیمت آن بالاتر خواهد بود.

اینکه چه کودی باید استفاده کرد، چه زمانی از آن استفاده کرد و چگونه از آن استفاده کرد سوالاتی هستند که باید خودتان به آنها پاسخ دهید. پاسخ ها به هر گیاه، اندازه و مرحله رشد آن، فصل سال و اینکه آیا می بینید که به یک ماده مغذی خاص یا یک محصول با هدف عمومی نیاز دارد بستگی دارد. این کمک خواهد کرد که بدانید مواد مغذی اصلی و فرعی برای گیاهان چه می کنند. در ادامه به شرح کلی هر کدام می پردازیم.


  • نیتروژن : این عنصر باعث رشد سریع سبز و برگ می شود. مصرف بیش از حد آن باعث می شود گیاه خیلی سریع رشد کند یا بخشی از گیاه را که برای آن پرورش می دهید تولید نکند. به عنوان مثال: زیاده روی در گوجه فرنگی ممکن است باعث رشد برگ های سبز زیاد و گل های کم، تاخیر در تشکیل میوه و جذب حشراتی مانند شته ها شود. در مورد گیاهان گلدار و زینتی هم همینطور است.
  • فسفر : رشد اولیه ریشه را تحریک می کند و شکوفه را تسریع می کند. ممکن است مقدار زیادی در خاک از بین برود و در راه های آبی شسته شود.
  • پتاسیم : باعث افزایش مقاومت به خشکی و بیماری و کیفیت دانه ها می شود.
  • کلسیم : تشکیل و قدرت ریشه را بهبود می بخشد و به تنظیم جذب سایر مواد مغذی کمک می کند. کمبود آب همراه با آب ناکافی منجر به پوسیدگی انتهای شکوفه گوجه فرنگی می شود.
  • منیزیم : به تشکیل کلروفیل و متابولیسم فسفر کمک می کند. جذب سایر مواد مغذی را تنظیم می کند.
  • گوگرد : رنگ سبز تیره می دهد، تولید دانه و تشکیل اسیدهای آمینه و ویتامین ها را تحریک می کند.
  • ریز مغذی ها : همه اینها در مقادیر اندک ضروری هستند، آنها با سایر مواد مغذی کار می کنند تا یک رژیم غذایی متعادل برای همه گیاهان فراهم کنند.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.